Poslední dostihový den na Chuchelském závodišti

V neděli 24.října se v CONSEQ PARKU Praha – Velká Chuchle uskutečnil poslední dostihový den roku 2016 na tomto závodišti. Posledním dostihem před zimní přestávkou byla devadesátá šestá MERCEDES – BENZ CENA PREZIDENTA REPUBLIKY. Vítězem tohoto dostihu na 3200metrů se stal čtyřletý tmavý hnědák Irského původu INTISARI, stáje Monte Negro s žokejem Jaroslavem Línkem v sedle. Vítězný kůň, byl do tréninku Radka Holčáka přivezen z Irska před měsícem, velmi rychle se aklimatizoval a svojí třídu potvrdil pětidélkovým vítězstvím, když si v závěrečné fázi dostihu doslova pohrál se svými dvanácti soupeři.

Dostihové závodiště ve Velké Chuchli si v tichosti a bez velkých oslav připomnělo v letošním roce stodesáté výročí svého vzniku. V krátkosti se podíváme do historie.

Začátek první dostihové sezóny roku 1906 byl plánován na 23. září, ale mohutné deště promáčely novou dostihovou dráhu tak silně, že první dostihový den byl odsunut na 24. září. Počasí se ale neumoudřilo a tak zahájení bylo znovu odloženo na 26. září. Ale ani tento termín nemohl být dodržen, neboť řeka Vltava se vylila z břehů a bláto na dráze proměnila v rybník. Díky ledovému větru a vysoušení dráhy pomocí techniky se první dostihový den uskutečnil 28. září. Prvním vítězem na chuchelské dráze byla klisna VISION, která měla v sedle hlavního vojenského veterináře Františka Bartosche. Chuchelská obec věnovala vítěznému jezdci drahocenné zlaté hodinky. Dostihy ve Velké Chuchli se staly velmi populární a těšily se velkým zájmem diváků. Na dostihy chodily významné osobnosti. V roce 1931 navštívil chuchelské závodiště prezident T.G.Masaryk. Na další prezidentskou návštěvu si chuchelské závodiště muselo počkat až do roku 2003, kdy se na Cenu Prezidenta Republiky přijel podívat prezident Václav Klaus. Velmi pilným a častým návštěvníkem a milovníkem dostihů a koní byl herec Národního divadla Rudolf Deyl starší.

Když se nad nuceně posunutým zahájením zamyslíme, tak u kolébky dostihového závodiště musela stát nějaká „vodomilná“ sudička, která dala závodišti do vínku poměrně často se opakující zaplavení dráhy vodou z Vltavy. Ale nejen s rozvodněnou Vltavou se muselo závodiště ve své stodesetileté historii vyrovnat. Přežilo první i druhou světovou válku, politické změny které nastaly po únoru 1948 i krátkou krizi devadesátých let. V roce 1985 byly strženy staré, secesní tribuny a začala výstavby nové železobetonové tribuny. Ta byla dokončena v roce 1991.

Do dalších let bych chuchelskému závodišti rád popřál, aby se mu vyhýbaly jakékoliv krize, povodně a dostihy přitahovaly co nejvíce diváků a také sponzorů.


Text a foto Jan Zágler

Snímky :

Pohled na novou tribunu

Rudolf Deyl st., Rudolf Deyl ml. a novinář Zdeněk Nebeský na závodišti

Pohled na staré tribuny těsně před jejich zbouráním

c08552c5211e096e1682bd4dc8d0ae68.jpg

abfc4e3c2c1a946571261c5079c4bdec.jpg

56dd3438474290b56bbf60a5400d05fa.jpg