Potíže s hasičským autem LIAZ CAS 25

Jak možná někdo z Vás občanů ví, posledního téměř půl roku jsme bohužel měli nepojízdné naše hasičské vozidlo LIAZ CAS 25. Vše začalo na konci loňského roku na technické prohlídce, kterou jsme bohužel neprošli. Důvody byly dva – potíže s brzdami a rozdílné číslo karoserie v technickém průkaze a na vozidle.

Po letech, kdy jsme bez problémů procházeli kontrolou se stávajícím číslem karoserie, kontroloři až nyní zjistili, že máme první tři čísla v technickém průkazu zapsaná špatně. Někdo totiž před hodně lety, připsal čísla z nástavby do technického průkazu auta. Vypisovat Vám to běhání po úřadech nebudu, ale bylo třeba hned několik návštěv na různých místech, na kterých jsme strávili leckdy i celé dopoledne, než nám vůbec někdo byl schopný sdělit, jak máme danou situaci vyřešit. Nakonec jsme museli požádat chuchelský úřad, který je vlastníkem našeho hasičského vozidla, aby zkontaktoval přímo výrobce vozu LIAZ, od kterého jsme museli získat dokument o výrobě tohoto vozu, kde bylo uvedeno správné číslo karoserie. S tímto dokumentem už naštěstí nebyl problém získat nový technický průkaz, se kterým jsme na technické prohlídce bez problému prošli.

Souběžně s tímto jsme řešili také opravu brzd, kde jedna z nich hodně táhla do strany. Auto jsme měli několikrát v servisu, kde provedli výměnu některých brzdových dílů, ale bohužel ani to nestačilo na to, abychom technickou prohlídkou prošli. Zkusili jsme tedy, už sami, vyměnit díly z té strany, která netáhla na druhou, ale bohužel ani to nepomohlo. Nutno říci, že kluci museli sundat a nandat kola hned několikrát a když si představíte, jak velká kola u hasičského auta jsou, tak si asi dovedete představit, jaká to byla náročná práce.

Nakonec si někdo vzpomněl, že existuje jeden přístroj s názvem bekupr, kterým dříve opravovali kola u starých autobusů. Háček byl ale v tom, že se tento přístroj již nevyrábí a servisy ho nemají, protože se s ním opravují jen starší vozidla. Naše hasičské auto je však z roku 1988, takže jsme věděli, že se na něj půjde dát použít a v podstatě to byla naše poslední možnost, jak se pokusit brzdy opravit. Měli jsme ale veliké štěstí, protože jsme našli tři roky starý inzerát na prodej výše zmíněného bekupru a k našemu překvapení pán, co ho prodával, ještě jeden měl.

Hned jsme tedy pro něj jeli a ještě ten den zkusili brzdy opravit. Protože je tento přístroj mechanický, stálo nás to hodně dřiny a potu ručně přetočit obložení brzd, ale vyplatilo se! Nakonec jsme technickou prohlídkou prošli a naše vozidlo je opět po několika měsících schopné výjezdu.

Máme štěstí, že jsou ve sboru tak šikovní mechanici, kteří si prozatím vždy poradili s každým problémem, který na naší technice vznikl.


Ivana Malatincová

9fd505a4571c5f898d50d3689abb2d01.jpg

32ba1afac30c58f85ebb7ca7545398b3.jpg