Studie náměstí Omladiny
24.11.2021
Předkládáme varianty možného řešení
Výchozí varianty vycházely ze tří principů s podmínkou umístění
zastávky autobusu vč. přístřešku u chodníku na straně ZŠ a zrušení stávající zastávky v jihovýchodním cípu náměstí a stávající
zastávky škola Velká Chuchle, která je celá v jízdním pruhu.
A) Umístění obratiště autobusů do stávající plochy
komunikací bez dalších změn dopravního napojení ulic V úvoze a Strmý vrch.
B) Umístění obratiště autobusů do stávající plochy
komunikací s úpravou dopravního napojení ulic V úvoze a Strmý vrch.
C) Celkové řešení kruhovým objezdem včetně zásahu do
Starochuchelské ulice.
NÁVRH DOPRAVNÍHO ŘEŠENÍ
Primárním limitujícím
kritériem pro návrh bylo vyloučení principů B a C (po projednání s Dopravním inspektorátem Policie ČR). Dopravní řešení je tedy možné jen podle A. Proto předkládáme pouze dvě reálné varianty tohoto principu
(varianta A1 a varianta A2).
Z hlediska dopravního řešení jsou varianty pouze mírně rozdílné v
rámci využití daného prostoru. To je umístění přechodů, doprovodný inventář, počet parkovacích stání a řešení ploch. Zásadní je
umístění nové zastávky v prostoru náměstí Omladiny, a to je obdobné pro obě varianty.
Zastávka MHD BUS
Nově navržená
zastávka je situována souběžně s křižovatkou ulic Starochuchelská, Strmý Vrch a V Úvoze, to je náměstí Omladiny. Zastávka je umístěna
mimo jízdní pruh v zastávkovém zálivu. Umístěním zastávky nejsou dotčeny stávající rozhledové poměry v křižovatce.
Zastávka je
navržena jako průjezdná výstupní a nástupní. Po průjezdu touto zastávkou se autobus v prostoru křižovatky otáčí do protisměru (ul.
Starochuchelská - stávající stav). Nové umístění zastávky je navrženo pro zvýšení bezpečnosti cestujících. Stávající autobusová
zastávka na druhé straně komunikace bude zrušena. Tímto řešením bude zrušena nutnost přecházení žáků základní školy přes ul.
Starochuchelskou na st. zastávku.
Umístění zastávky nenaruší silniční provoz, BUS MHD se v prostoru křižovatky otáčí již dnes
při využití nevhodné stávající zastávky v prostoru náměstí (u zaústění ulice V Úvoze).
Zastávka (obě varianty) je z
prostorových důvodů navržena tak, aby obsloužila jeden kloubový autobus MHD dl.18 m. Zastávka bude vybavena označníkem, dopravním značení
a typovým přístřeškem pro BUS MHD. Délka nástupní hrany je 19 m, šířka zastávkového pruhu bude min. 3 m, délka vyřazovacího pruhu Lv =
15 m, délka zařazovacího pruhu 15 m. Min. šířka nástupiště bude 2,5 m.
Čárkovaně vyznačené kružnice v prostoru křižovatky
vyznačují pouze potvrzení možnosti otočení (ne vodorovné dopravní značení) kloubového autobusu dl. 18 m do protisměru dle TP 171
„Vlečné křivky pro ověřování průjezdnosti směrových prvků pozemních komunikací". Vnitřní poloměr otáčení je 5,5 m, vnější je
12,5m, šířka pruhu pro otočené kloubového autobusu je 7 m.
Inženýrské sítě: Zařízení pro světelnou signalizaci budou přesunuta
mimo vozovku zálivu. Případné inženýrské sítě a zařízení dotčené rozšířením vozovky, navrhované zastávky, budou ochráněny, ev.
přeloženy.
Pěší doprava
V rámci návrhu zastávka je úprava prostoru a ploch náměstí Omladiny, to je z hlediska dopravy v klidu
návrhem nových chodníků a posunutím stávajícího světelně značeného přechodu pro chodce.
Ve Variantě A1 bude posunut cca o 8 m
jihovýchodně. Délka přechodu je na stávající š. vozovky cca 7 m, šířka 4 m.
Ve variantě A2 bude posunut cca o 4 m severozápadně.
Přechod budě dělen ostrůvkem min. š.1,5 m vloženým mezi přechod přes připojovací pruh a přechod přes ul. Starochuchelskou (dl. přechodu
přes ul. Starochuchelskou je cca 7 m).
Stávající přechod severozápadně od náměstí se nemění.
Osvětlení - stávající
světelně řízený přechod je v obou variantách přesunut. Dtto stávající kamerový systém umístěný na sloupech pro světelnou signalizaci.
Nově se doplní osvětlení přechodu.
Doprava v klidu
V rámci úpravy náměstí jsou navrženy nová kolmá parkovací stání v ul. V
úvoze. Předpokládá se cca 7-8 nových stání (1 stání pro invalidy).
Z hlediska dopravního řešení jsou varianty pouze mírně
rozdílné v rámci využití daného prostoru. To je umístění přechodů, doprovodný inventář, počet parkovacích stání a řešení ploch.
NÁVRH PROSTOROVÉ ŘEŠENÍ
VARIANTA A1
Funkční řešení:
Střed obratiště je v těžišti prostoru náměstí.
Poloha zastávky je daná parametrem vnějšího poloměru obratiště a jeho
reálného umístění do plochy náměstí. Vychází tak ve větší souběžné vzdálenosti od Starochuchelské ulice. Proto je zastávka
navržená oddělená od ulice minimálním zeleným pásem, tak aby nevznikla ještě další nevyužitelná plocha komunikací. Navíc bude
jednoznačně definovaný prostor průjezdu náměstím. Nájezd do zastávky navyšuje šířku vozovky pro přechod, proto je nutný jeho posun o
cca 8 m dále od náměstí.
Poznámka: posunutím obratiště dle varianty A2 se zkrátí vzdálenost přechodu jen max o 2,5 m na úkor
optimalizace nároží Starochuchelská/Strmý vrch.
Nové chodníky na náměstí jsou navrženy podél komunikací, stejně jako ve
Starochuchelské ulici.
Nově je prostor doplněn o 7 parkovacích stání a nový podzemní systém 4 kontejnerů na tříděný odpad. Další
nové funkce jsou podle názoru zpracovatele i zadavatele nadbytečné, po konzultaci došlo k závěru, že prostor nikdy nebude plnit funkci
větší koncentrace obyvatel nad rámec nedaleké ZŠ, případně i MŠ.
Nové umístění zastávky a přechodu bude vyžadovat
přemístění semaforů i řídící skříně. Bude nejspíš nutné položení nových kabelů.
Řešení prostoru a ploch:
Náměstí
lze prostorově formovat pouze výsadbou vysoké zeleně, stavební objekty nebudou uplatněny. Stromy je ale možné vysazovat jen v místech bez
vedení podzemních inženýrských sítí, to tedy zcela vylučuje výsadbu na nárožích ulic Starochuchelská - Strmý vrch a Strmý vrch - V
úvoze, kde je dle digitální technické mapy Prahy velká koncentrace těchto sítí.
Ideální myšlenka vytvoření odděleného prostoru
náměstí od zástavby rodinných domů je tedy nereálná. Uplatnění takové bariéry je jen v jihovýchodní části. Navrhovaná vysoká zeleň
(vysokokmen) podél chodníku u potoka bude plnit zejména doplňkovou funkci. Dojde sice k odclonění vzdálenějších pohledů na ZŠ, ale
pocitové zastínění chodníku považujeme za významnější. Rozšířené plochy u zastávky budou taká doplněny vysokou zelení. Zbývající
plocha u hřiště je nyní poměrně tvrdě definována oplocením hřiště s popínavou zelení. Navrhujeme doplnění a zaoblení prostoru
dosadbou dalších stromů.
S ohledem na urbanistický charakter území doporučujeme při výběru vysoké zeleně výhradně listnáče a pro
zvýraznění vlastního prostoru náměstí výsadbu převážně jen jednoho výrazného druhu.
Střední zeleň s limitem výšky do 50 cm
navrhujeme vysazovat výhradně do štěrkových záhonů pro snadnější údržbu. Ty jsou navrženy do malých ploch a do ploch, kde je zájem o
znemožnění přechodu.
Travnaté plochy tvořící větší celky a navazující na stávající trávníky budou osázeny jen vysokou
zelení.
Pojížděné plochy zůstávají s živičným povrchem, zastávka vč nájezdu a výjezdu, odstavné plochy a okolí kontejnerů bude
ze zámkové dlažby (Best Base přírodní beton). Všechny pochozí plochy budou zadlážděny zámkovou dlažbou (Best Base červená) s
bezbariérovým značením. Sadové obrubníky v úrovni dlažby pro případné odvodnění do přilehlých nezpevněných ploch.
Stávající
osvětlení Starochuchelské ulice bude zachováno. Je však možné, že posunutý přechod bude vyžadovat jeho doplnění, nebo úpravu.
Osvětlení u zastávky předpokládáme řešit v rámci přístřešku. Dále doporučujeme osazení sadového svítidla u chodníku z přechodu do
ulice V úvoze, zhruba v 1/2 jeho přímé části. Navrženou výsadbou dojde k jeho zastínění.
Přístřešek u zastávky s informační
vitrínou městské části (stávající) nebo např. MMCITĚ GE 300 SS
Vymezovací sloupky s řetězy budou použity stejné typy jako
stávající.
Lavičky - fixní, 1ks, odpadkové koše - fixní, 2ks, podzemní kontejnery 4 ks, poštovní schránka 1 ks, tablo naučné
stezky se stříškou (stávající)
VARIANTA A2
Funkční řešení:
Střed
obratiště je posunutý o cca 3 m severozápadně od těžiště prostoru náměstí. Poloha zastávky je daná parametrem vnějšího poloměru
obratiště a jeho reálného umístění do plochy náměstí. Vychází tak ve větší souběžné vzdálenosti od Starochuchelské ulice. Proto je
zastávka navržená oddělená od ulice zeleným pásem, tak aby nevznikla ještě další nevyužitelná plocha komunikací. Navíc bude
jednoznačně definovaný prostor průjezdu náměstím. Část této plochy bude využita pro ostrůvek přechodu, tím bude umožněn jeho přesun
do vhodnější polohy u náměstí.
Nové chodníky na náměstí jsou navrženy podél komunikací, stejně jako ve Starochuchelské ulici.
Nově je prostor doplněn o 8 parkovacích stání a nový podzemní systém 4 kontejnerů na tříděný odpad. Další nové funkce jsou podle
názoru zpracovatele i zadavatele nadbytečné, po konzultaci došlo k závěru, že prostor nikdy nebude plnit funkci větší koncentrace obyvatel
nad rámec nedaleké ZŠ, případně i MŠ.
Nové umístění zastávky a přechodu bude vyžadovat přesun jednoho semaforu a korekci
umístění řídící skříně. Předpokládáme, že po prodloužení jedné větve bude možné využít stávající kabely
Řešení
prostoru a ploch:
Náměstí lze prostorově formovat pouze výsadbou vysoké zeleně, stavební objekty nebudou uplatněny. Stromy je ale
možné vysazovat jen v místech bez vedení podzemních inženýrských sítí, to tedy zcela vylučuje výsadbu na nárožích ulic Starochuchelská
- Strmý vrch a Strmý vrch - V úvoze, kde je dle digitální technické mapy Prahy velká koncentrace těchto sítí.
Ideální myšlenka
vytvoření odděleného prostoru náměstí od zástavby rodinných domů je tedy nereálná. Uplatnění takové bariéry je jen v jihovýchodní
části. Navrhovaná vysoká zeleň (vysokokmen) podél chodníku u potoka bude plnit zejména doplňkovou funkci. Dojde sice k odclonění
vzdálenějších pohledů na ZŠ, ale pocitové zastínění chodníku považujeme za významnější. Rozšířené plochy u zastávky budou taká
doplněny vysokou zelení. Zbývající plocha u hřiště je nyní poměrně tvrdě definována oplocením hřiště s popínavou zelení. Navrhujeme
doplnění a zaoblení prostoru dosadbou dalších stromů.
S ohledem na urbanistický charakter území doporučujeme při výběru vysoké
zeleně výhradně listnáče a pro zvýraznění vlastního prostoru náměstí výsadbu převážně jen jednoho výrazného druhu.
Střední
zeleň s limitem výšky do 50 cm navrhujeme vysazovat výhradně do štěrkových záhonů pro snadnější údržbu. Ty jsou navrženy do malých
ploch a do ploch, kde je zájem o znemožnění přechodu.
Travnaté plochy tvořící větší celky a navazující na stávající trávníky
budou osázeny jen vysokou zelení.
Pojížděné plochy zůstávají s živičným povrchem, zastávka vč nájezdu a výjezdu, odstavné
plochy a okolí kontejnerů bude ze zámkové dlažby (Best Base přírodní beton)
Všechny pochozí plochy budou zadlážděny zámkovou
dlažbou (Best Base červená) s bezbariérovým značením. Sadové obrubníky v úrovni dlažby pro případné odvodnění do přilehlých
nezpevněných ploch.
Stávající osvětlení Starochuchelské ulice bude zachováno. Osvětlení u zastávky předpokládáme řešit v rámci
přístřešku. Dále doporučujeme osazení sadového svítidla u chodníku z přechodu do ulice V úvoze, zhruba v 1/2 jeho přímé části.
Navrženou výsadbou dojde k jeho zastínění.
Přístřešek u zastávky s informační vitrínou mč (stávající) nebo např MMCITĚ GE 300
SS
Vymezovací sloupky s řetězy budou použity stejné typy jako stávající.
Typ zábradlí chodníku k potoku bude pokračovat podle
současného - jednoduché trubkové osazené do kamenného pasu, variantně jen sloupky.
Lavičky - fixní, 1ks, např MMCITÉ Reforma
Odpadkové koše - fixní, 2ks, např MMCITÉ Mimum, dřevěný povrch
Podzemní kontejnery 4 ks, např Meva-Tec, systém Top
Poštovní
schránka 1 ks - typová samostatně stojící
Tablo naučné stezky se stříškou (stávající)
VARIANTA SADOVÝCH ÚPRAV A1Z, A2Z
Z hlediska údržby je příznivější řešení nových ploch formou
výsadby plazivé zeleně do štěrkových nebo mulčovaných ploch s vyloučením trávníků. Tato změna charakteru ploch navíc zcela odliší
prostor náměstí od prostoru ostatních ulic.
Vedení pěších komunikací se vzhledem k omezenému prostoru a daným i navrhovaným vazbám
nemění.
ZÁVĚRY A DOPORUČENÍ
VARIANTA A1
Klady
- minimalizovaný rozsah komunikace zastávky
- rozšíření
nároží Starochuchelská/Strmý vrch
Zápory
- poloha přechodu
- náročnější úprava světelné signalizace
-
osvětlení nového přechodu (nutný posun?)
VARIANTA A2
Klady
- poloha přechodu a jeho lepší nasvícení ze stávajícího
svítidla
- jednodušší úprava světelné signalizace
- rozšíření plochy zeleně v jihovýchodním cípu náměstí
Zápory
- větší plocha komunikace zastávky
- nutnost zábradlí u chodníku směrem k potoku
- bez možné optimalizace nároží
Starochuchelská/Strmý vrch
Doporučení
Jako přívětivější k veřejnosti vidíme variantu A2, protože poloha přechodu je v
optimální poloze k navazujícím chodníkům v ulici V úvoze a to podle našeho názoru převáží uváděné zápory.
Jednoznačně
doporučujeme osazení podzemních kontejnerů, které zcela rehabilituje současný jihovýchodní cíp náměstí.
I z hlediska údržby
doporučujeme řešení sadových úprav bez travnatých ploch - podvarianta Z.
Celá studie je k dispozici v pdf souboru viz. níže.
- Typ Název souboru Velikost
-
Studie nám. Omladiny 7.55 MB