Česko trvá na stavbě tunelu dlouhého 25 km
Z Prahy do Berouna v něm vlaky mají jezdit již v roce 2018 * O osudu projektu rozhodne Brusel
Správa železniční dopravní cesty
(SŽDC) chce už v roce 2012 zahájit výstavbu 24,7 kilometru dlouhého železničního tunelu, jenž by zkrátil cestování vlakem z Prahy do
Berouna na pouhých deset minut. Česko na tomto gigantickém projektu trvá i přes některé pochybnosti Bruselu.
„Pokud máme naplnit
požadavky Evropské unie na transevropskou železnici, musí náš projekt v Bruselu projít," řekl včera Právu tiskový mluvčí SŽDC Pavel
Halla.
Podle předběžných výpočtů by náklady na tunel činily kolem 33 miliard korun. Jestliže však Brusel financování projektu
schválí, bude až 85 procent z této částky možné hradit z evropských peněz v rámci unijního programu Doprava.
O nezbytnosti tak
nákladné stavby se SŽDC snaží přesvědčit vídeňskou poradenskou kancelář Evropské investiční banky, která má Bruselu zaslat své
doporučení. „Jednání ve Vídni se uskuteční 5. listopadu. Naši zástupci tam povezou další dvě varianty projektu, o něž nás poradenská
kancelář požádala. Budou nám ale sloužit spíše jako podpůrné argumenty, proč je potřeba 25kilometrový tunel postavit," informoval
Halla.
Pokud stavba tunelu odstartuje podle plánu, tedy v roce 2012, bude ho možné zprovoznit v roce 2018. Kromě podpory Bruselu musí ovšem
celý záměr získat ještě územní rozhodnutí, což pražský magistrát podmiňuje doplněním odborných studií o vlivu tunelu na životní
prostředí. Zda se tedy za tři roky začne opravdu stavět, není vůbec jisté. Tunel je součástí budoucího třetího železničního koridoru
Praha-Norimberk. Začínat má na pražském Barrandově, mostem překlene říčku Loděnici, pak Berounku a vyústí v železniční stanici
Beroun.
Ministerstvo dopravy se zpočátku stavělo k tomuto záměru SŽDC odmítavě. Domnívalo se, že to nepůjde řešit jedním rekordně
dlouhým tunelem, ale dvěma až třemi menšími. Pak ale změnilo názor a varianta s dvěma tunely, zdá se, už definitivně
padla.
Rychlostí až 300 km/h
„Jestliže chceme v budoucnu jezdit vlakem z Prahy do Plzně za méně než jednu hodinu, je dlouhý
tunel jediná možnost," řekl v té souvislosti už dříve Právu generální ředitel SŽDC Jan Komárek.
Nynější železniční trať,
vedoucí z hlavního města do Berouna podél řeky Berounky, se nedá pro potřeby třetího koridoru zmodernizovat. Má jedenáct zastávek a je na
ní možné jezdit rychlostí nanejvýš osmdesát kilometrů v hodině. V budoucnu proto bude sloužit pouze pro příměstskou dopravu. Pro koridor
vyroste zcela nová trať se zmíněným tunelem, na níž by rychlovlaky mohly dosahovat rychlosti až 300 km/h.
„Vybudování této první
vysokorychlostní trati v ČR bude tak významným krokem, jako byl kdysi přechod od klasických silnic k dálnicím," zdůrazňuje
Komárek.
Převzato z deníku Právo