Záznam z jednání Optimalizace trati Praha-Beroun ze dne 25.6.2015
Záznam z jednání
Optimalizace trati Praha - Beroun
Přítomni: viz. příloha (Prezenční listina)
Dne: 25.6.2015, Stavební správa západ, Praha
Jednání zahájil Ing. Pavel Paidar (SSZ) a všechny přítomné seznámil s náplní uvedeného jednání. Stavební správa západ jako investor akcí Optimalizace trati Praha Smíchov (mimo) – Černošice (mimo) a Optimalizace trati Černošice (včetně) – Beroun (mimo) v současné době kromě zpracování přípravné dokumentace řeší i zpracování Studie EIA a v rámci ní pak musí zaujmout jednoznačné stanovisko k řešení některých problémů, které na uvedených úsecích vznikají. Konkrétně jde o následující tři témata :
-
Řešení zastávky Černošice – Mokropsy, kde se z důvodu obracení souprav pro zajištění 10min.taktu navrhuje zřízení 3-tí koleje pro odstavování souprav, což je nepříznivě vnímáno místními občany a z pohledu investora se jedná o technicky velmi komplikované řešení.
V následné diskuzi k tomuto bodu bylo konstatováno :
-
SSZ navrhuje realizovat zastávku Černošice - Mokropsy ve dvojkolejné verzi a obracení souprav realizovat až v následné ŽST Dobřichovice/ŽST Řevnice. Po konzultaci se zástupci O26 lze i při tomto řešení úpravou dopravní technologie zajistit požadovaný 10.min takt, což v konečném důsledku přinese úsporu investičních nákladů a jednodušší projednání v rámci územního řízení. Nicméně se problém obracení souprav přenáší na ŽST Dobřichovice/ŽST Řevnice, kde by ale územní řízení mělo být v této souvislosti lépe projednatelné.
-
Zástupce Středočeského kraje konstatoval, že výše uvedený návrh je pro něho novinka a zatím se jím nezabýval, nicméně je připraven tento návrh projednat a zaujmout konkrétní stanovisko. Pro STČ Kraj to bude znamenat zvýšené náklady v objednávce ( z diskuze vzešla výše cca 8.mil Kč ročně).
-
Zástupci ROPID poděkovali na úvod za vstřícnost SŽDC v návrhu takového řešení, které umožní provoz příměstské železniční dopravy v 10.min. taktu, nicméně se jedná o území kde je objednatelem STČ Kraj a tak je rozhodující jeho stanovisko. Současně ale uvedli, že prodloužení 10.min taktu za ŽST Radotín je určitě přínosem.
-
Ing. Mathé (O6) v této souvislosti poznamenal, že z hlediska SŽDC se jedná o maximální snahu přizpůsobit se potřebám objednatelů.
-
Ing. WOLF (Místostarosta Města Černošice) z hlediska Města je zajištění 10 min. interval dopravy žádoucí, ale netrvají na 3. koleji v Zast. Černošice – Mokropsy. I nadále požadují zachovat železniční přejezd v Říční ulici. Dále navrhnul, že společně s Dobřichovicemi odešlou společné stanovisko vedení STČ Kraje, které podpoří prodloužení 10.min taktu až do Dobřichovic.
Závěr k bodu 1:
SSZ
s projektantem firmou SUDOP Praha a.s. připraví dokumentaci k projednání varianty s dvojkolejným řešením zastávky Černošice – Mokropsy
a posunem obracení souprav do ŽST DOBŘICHOVICE/ŘEVNICE včetně dopravní technologie se zachováním 10.min. taktu a následně svolají
jednání, kde bude toto řešení projednáno se všemi dotčenými orgány a organizacemi.
-
Vybudování zastávky Radotín Sídliště včetně čtyřkolejného úseku do ŽST Radotín, kde nové vedení MČ Radotín nesouhlasí se zřízením navrhované zastávky z důvodu enormní zátěže parkujícími vozy cestujících z okolních obcí, kteří by uvedenou zastávku využívali na úkor občanů MČ Radotín. Potřebu čtyřkolejného řešení uvedeného úseku, ale kromě vybudování zastávky ovlivňuje i případné zaústění nové rychlé trasy pro dálkové a nákladní vlaky do III.TŽK, kdy některé z prověřovaných variant v rámci zpracování 2.fáze Územně technické studie počítají se zaústěním před Radotínem a pak by byla čtyřkolejná varianta podmínkou. Současně nelze uvažovat s tím, že by řešením bylo pouze doplnit 2 vnější koleje k těm stávajícím, protože z návrhu tohoto úseku vyplývá, že jejich umístění bude v nové poloze.
-
Ing.Bouzek ( místostarosta MČ Praha 16 – Radotín) konstatoval, že vedení MČ považuje vznik zastávky RADOTÍN SÍDLIŠTĚ za problematický a to zejména z hlediska parkování vozů cestujících z okolních obcí, kteří budou k nové zastávce dojíždět a tím blokovat ulice. pro občany MČ nemá zastávka až tak velký přínos a jsou připraveni zajistit jejich svoz na ŽST Radotín. Zatím není výhled vybudování parkoviště P+R, které by celou situaci zlepšilo a proto toto rozhodnutí.
-
Zástupce ROPIDu reagoval na toto tvrzení konstatováním, že nově budovaná zastávka má dva důvody a sice obsluhu sídliště (úvaha o minibusech na svoz cestujících nebude ROPIDem uvažována a musela by být provozována v režii MČ) a druhým důvodem je skutečnost, že nebude-li tato zastávka vybudována bude každý vlak stát 3 min. v RADOTÍNĚ a to má dopad na navazující obce ČERNOŠICE, DOBŘICHOVICE. V současné době se na „integrační skupině“ na STČ Kraji řeší problematika parkování P+R v příměstských aglomeracích a připravuje se systémové řešení pro parkování P+R a záchytná parkoviště.
-
zástupce STČ Kraje potvrdil myšlenku ROPIDu a navíc doplnil, že bude-li zaveden 10.min. takt, lze očekávat, že problém s parkováním v Radotíně pomine, protože budou pro cestující z okolních obcí zajímavé i další zastávky a tak se rozmělní.
-
Ing.Bouzek je k výše uvedeným tvrzením skeptický a v případě zřízení parkoviště P+R v lokalitě nově budované zastávky Radotín Sídliště připouští, že MČ může svoje zamítavé stanovisko revokovat.
-
Na uvedený čtyřkolejný úsek a zastávku Radotín sídliště běží samostatné řízení EIA, které nebude zatím rušeno.
Závěr k bodu 2:
Příprava uvedeného úseku včetně zastávky Radotín Sídliště bude zatím pozastavena do doby dokončení 2.fáze ÚTS, která navrhne budoucí nejvýhodnější trasu pro rychlou trať. její dokončení se předpokládá na červen 2016.
-
Mimoúrovňové křížení ve Velké Chuchli, jehož příprava byla SŽDC převzata a které má vzniknout jako náhrada za zrušení dopravně velmi zatíženého úrovňového železničního přejezdu.
-
SSZ jako investor neprosazuje žádnou z možných variant řešení tedy nadjezd/podjezd. Její primární snahou je vybrat variantu, která bude územně projednatelná a na níž bude možno vydat územní rozhodnutí. V rámci právě zadávaného projektu bude tedy jeho zhotoviteli uloženo připravit pro obě varianty dokumentaci v rozsahu DÚR a to včetně majetkoprávního projednání a ta z variant která se ukáže jako projednatelná, bude vybrána. V případě, že se ukáže, že jsou projednatelné obě bude vybrána ta s nižšími investičními náklady. Pokud ba však nebylo možno projednat ani jednu z variant a časově by docházelo k velkému zpoždění připouští investor, že bude ponechán stávající úrovňový přejezd se zabezpečením, ale to je opravdu krajní varianta.
-
Jako dobré řešení pro případ záplav se pak jeví návrh pana starosty MČ Velká Chuchle Ing. Fresla na ponechání stávajícího přejezdu a jeho trvalé uzamčení a odemčení pouze v případě povodní pro průjezd záchranného integrovaného systému.
-
Stanislav Fresl (starosta MČ Velká Chuchle) tento návrh uvítal a konstatoval, že MČ je připravena pomoci při projednání výkupů pozemků.
-
Martin Melichar (MČ V.Chuchle) sdělil, že pro variantu podjezdu jsou k dispozici předběžné souhlasy všech dotčených majitelů.
-
Z hlediska přípravy a zpracování Projektu a DÚR pro mimoúrovňové křížení ve V.Chuchli bude po zpracovateli požadováno, aby byla dokumentace připravována tak, že nastanou-li termínové průtahy s projednáním mimoúrovňového křížení ve V.Chuchli budou v předstihu realizovány invariantní části úseku Praha Smíchov(mimo) – Černošice (mimo), konkrétně pak ŽST Radotín.
Zapsal : Ing. Pavel Paidar, SSZ
V Praze dne 25.6.2015
- Typ Název souboru Velikost
-
Záznam z jednání se SŽDC 40 kB