Hlášení trvalého pobytu
Přihlášení k trvalému pobytu
Občan České republiky může mít jen jedno místo trvalého pobytu na našem území, a to v objektu, který je určen pro bydlení, ubytování nebo individuální rekreaci a je označen číslem popisným nebo evidenčním, popřípadě orientačním.
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.):
Občan České republiky starší 15 let nebo jím pověřený zmocněnec na základě ověřené plné moci,
za občana mladšího 15 let zákonný zástupce či pěstoun,
za občana zbaveného způsobilosti k právním úkonům nebo občana, jehož způsobilost k právním úkonům je omezena tak, že není způsobilý k jednání o hlášení trvalého pobytu, jedná zákonný zástupce.
Jakým způsobem můžeme zahájit řešení této
problematiky:
Předložte přihlašovací lístek k trvalému pobytu spolu s příslušnými doklady.
Kde, s kým a kdy můžete tuto problematiku řešit:
Občan hlásí změnu místa trvalého pobytu na ohlašovně v
místě nového trvalého pobytu, kterým je :
Úřad městské části Praha –
Velká Chuchle ,
odbor vnitřní správy a sociálních věcí, evidence obyvatel
Úřední hodiny:
Pondělí 8.00 – 12.00 13.00 – 17.30
Středa 8.00 – 12.00 13.00 – 17.30
Čtvrtek 8.00 –
11.00
Jaké doklady musíte mít s sebou:
platný občanský průkaz nebo cestovní doklad, řidičský průkaz či jiný průkaz, který je veřejnou listinou
doklad o vlastnictví domu či bytu (výpis z katastru nemovitostí) již není třeba dokládat neboť existenci vlastnického práva si může ohlašovna ověřit bezúplatně veřejným dálkovým přístupem do katastru nemovitostí,
vlastník domu nebo nájemce bytu, který je uveden na výpisu z KN nebo na nájemní smlouvě (je oprávněná osoba k potvrzení souhlasu s přihlášením k trvalému pobytu), se dostaví osobně a svým podpisem na přihlašovacím lístku potvrdí souhlas s přihlášením osoby do jeho domu či bytu
pokud je majitelů více stačí souhlas pouze jednoho z nich
v případě platné nájemní smlouvy je oprávněnou osobou kromě vlastníka i nájemce, v tomto případě předkládá oprávnění užívat byt, obytnou místnost (dokladem je pak platná nájemní smlouva - nikoliv podnájemní smlouva),
při přihlašování dětí do 15 let předkládá zákonný zástupce předkládá jejich rodný list
po přihlášení k trvalému pobytu referent odstřihne příslušný roh občanského průkazu a vystaví potvrzení o změně místa k trvalému pobytu, které současně s občanským průkazem přikládá k žádosti o vystavení nového občanského průkazu, o který dle zákona 328/1999 Sb. o občanských průkazech musí požádat do 15 pracovních dnů ode dne změny místa trvalého pobytu.
Jaké jsou
potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
Tiskopis „Přihlašovací lístek k trvalému pobytu“ obdržíte na odboru vnitřní správy a soc. věcí, evidence obyvatel v 1. Patře
ÚMČ Praha – Velká Chuchle, U Skály 262/2, 159 00 Praha – Velká Chuchle.
Správní poplatek:
Za ohlášení změny místa trvalého pobytu zaplatíte správní
poplatek ve výši 50,- Kč.
Lhůty pro vyřízení:
Jsou-li předloženy
ohlašovně veškeré potřebné doklady, je změna místa trvalého pobytu provedena na místě (ohlašovna oddělí vyznačenou část občanského
průkazu a současně občanovi vydá potvrzení o změně místa trvalého pobytu).
Právní předpisy:
Zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech, ve znění pozdějších předpisů. Zákon č.
634/2004 Sb., o správních poplatcích. Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění zákona 413/2005 Sb.
Potřebujete se k věci dozvědět víc?
Zrušení údaje o místu trvalého pobytu
Ohlašovna rozhodne – podle ustanovení § 12 odst. 1c) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel ve znění pozdějších předpisů o zrušení údaje místa trvalého pobytu na návrh oprávněné osoby (vlastníka, nájemce):
zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana a neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část.
návrh na zrušení trvalého pobytu podává oprávněná osoba na podatelně ÚMČ Praha – Velká Chuchle.
V žádosti uvede oprávněná osoba své identifikační údaje (datum narození, místo trvalého pobytu), identifikační údaje osoby, které žádá zrušit údaj o místě trvalého pobytu (datum narození, místo trvalého pobytu, kde má být údaj zrušen), důvody, pro které má být občanovi údaj o místě trvalého pobytu zrušen.
K žádosti přiloží další doklady, kterými podloží svůj návrh (např. nájemní smlouvu k bytu znějící výhradně na jméno oprávněné osoby, písemnou dohodu oprávněné osoby a osoby, jíž má být údaj o trvalém pobytu zrušen, pravomocné rozhodnutí soudu, v němž je podpořen návrh oprávněné osoby atd.).
Veškeré doklady musí být v originále nebo úředně ověřené kopii.
Od nabytí právní moci rozhodnutí zrušení trvalého pobytu bude občanovi, přidělena úřední adresa – sídlo ohlašovny, v jejímž územním obvodu byl občanovi trvalý pobyt úředně zrušen.
Správní poplatek:
Správní řízení na žádost oprávněné osoby je zpoplatněno částkou 100,- Kč.
Ohlašovna rozhodne – podle ustanovení § 12 odst. 1a), b) zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel ve znění pozdějších předpisů o zrušení údaje místa trvalého pobytu z moci úřední, a to:
byl-li zápis proveden na základě pozměněných, neplatných nebo padělaných dokladů, nepravdivě nebo nesprávně uvedených skutečností,
byl-li objekt, na jehož adrese je občan hlášen k trvalému pobytu, odstraněn nebo zanikl, nebo je podle zvláštních právních předpisů nezpůsobilý k užívání za účelem bydlení,
Za správnost návodu odpovídá:
Jana Černá , odbor vnitřní správy a soc. věcí, evidence obyvatel